Op naar de yurts

16 juni 2013 - Karakol, Kirgizië

Voor we vandaag, 16 juni, vertrokken voor onze tocht verder naar het westen langs het Issyl Kul meer bezochten we eerst de dierenmarkt in Karakol. Het was schitterend weer en dus hadden we een heel mooi uitzicht op de besneeuwde bergen terwijl we tussen de honderden schapen, koeien, geiten, paarden en mensen door slenterden. Het was een drukte van belang en erg gezellig. Er werd druk gehandeld maar ook gedronken, ondanks het vroege uur, en de dieren werden op alle mogelijke manieren af- en aangevoerd. We kwamen zelfs een oude Lada tegen met 4 schapen op de achterbank! Na dit bezoek aan het beestenspul moesten we eerst onze schoenen grondig schoonmaken voor we weer in de bus stapten. Voor de lunch namen we een afslag en reden naar een prachtige vallei in de bergen waar we zouden gaan picknicken. Bij het laatste dorpje voor de ingang van de vallei werd tijdens onze fotostop nog een schaap geslacht. Het zal allemaal wel halal geweest zijn maar het zag er niet erg diervriendelijk uit ... Toen we verder reden moesten we door hele kuddes paarden heen slalommen. Bij aankomst in de "vallei van de paarden" bleken daar nog veel meer paarden rond te lopen en er stonden ook wat yurts op de berghelling waar we heen wandelden en kleden kregen om op te zitten en thee bij onze zelf meegenomen lunch. Met een woeste bergbeek op een steenworp afstand was dit echt Kirgizstan zoals we ons dat hadden voorgesteld. Het yurtenkamp waar we later die middag aankwamen voor 2 overnachtingen was dat niet helemaal, zeker niet na de geweldige lunch ervaring. Helaas bleek het kamp waar we zouden moeten overnachten niet beschikbaar, het was te slecht weer hoger in de bergen, zodat we we naar een ander kamp moesten uitwijken. Desondanks hadden we veel lol bij het indelen en inrichten van de Yurt. Na de gezamenlijke maaltijd in de open lucht en een laatste bezoek aan het toilet, een hokje verder op het terrein, waren we klaar voor onze eerste overnachting op een matrasje op de grond ...