Xichang (3)

2 augustus 2013 - Xichang, China

Op 1 augustus kwamen Jiang en Jo-Jo ons om 9 uur halen en reden we naar het park. Eigenlijk zijn het 6 parken die zijn of worden aangelegd langs de oevers van het Qiang Hai meer waaraan Xichang ligt. Toen we hier 3 jaar geleden waren was park 1 net zo ongeveer klaar, nu zijn ze bezig met fase 5 en 6. Wij gingen wandelen in park 4 dat net een half jaartje klaar is. Het is een wetland park met mooie boardwalks over het water en paden over eilandjes en de oever van het meer. Alles is heel ruim opgezet en rond het hele meer loopt ook een breed fietspad waarover je met te huren fietsen (ook 4 persoons) rond kunt rijden. Wij beperkten ons echter tot wandelen, al lieten we ons na de lunch nog wel even met een bootje over varen naar de overkant van het meer.

Hoe het gisterenavond met de openingsceremonie van het fakkelfestival is afgelopen werd tijdens de lunch niet helemaal duidelijk maar wel dat de organisatie het programma heeft omgegooid. Voor ons een meevaller want dat houdt in dat de fakkels niet pas op 3 augustus (als wij al weg zijn) maar al op 1 augustus (die dag dus) zullen worden aangestoken.

's Avonds gingen wij daarom met een fietstaxi naar het deel van de stad waar dat zou gebeuren en daar bleek dat Jiang gelijk had gehad met zijn voorspelling dat het erg druk zou zijn. Ruim voor onze bestemming werd de fietstaxi al tegengehouden en moesten we gaan lopen. Er waren tienduizenden mensen op de been waarvan velen met fakkels die nog aangestoken moesten worden of die al brandden. Wij wandelden vrolijk mee, of worstelden ons door de menigte heen, net zoals het uitkwam, tot we op een groot kruispunt kwamen, zo'n beetje het centrum van de activiteiten. Op regelmatige afstanden op de brede weg die we kruisten branden al grote vuren en om die vuren heen werd in cirkels gedanst op muziek die overal uit grote luidsprekers kwam. Een groot volksfeest, een soort massale oudejaarsviering maar dan met heel wat aangenamere temperaturen, al werd het als je te dicht bij de vuren kwam wel weer wat onaangenaam heet ... Dit keer bleek ons hotel maar een half uur weg, we beginnen de weg al te kennen!

Vanochtend gingen we weer wandelen, dit keer in park nummer 2. Dat is al wat langer af en is dan ook al duidelijk meer begroeid. We begonnen en eindigden de wandeling in een mooi en rustig in het park gelegen theehuis en dat was wel zo relaxed.

1. N.Lagerweij:
    2 augustus 2013
    na 3 XichANG verhalen en veel prachtige foto's zijn we weer aardig op de hoogte. Mooi hotel met 'n krap bed voor 2 personen. Heerlijke champignons, speciaal voor Cynthia? Jullie hebben echt de smaak te pakken. Dat zal straks wel afkicken geblazen worden. Wij hebben vandaag 'n topdag van 37 graden. Gisterenavond zaten we tot ruim 11 uur buiten. Gr L&N
  2. Jan:
    2 augustus 2013
    Een ding is ons meteen duidelijk het is veel beter weer dan in 2010, toen hebben we bijna alleen maar regen gehad en niet veel van de stad gezien. De korte periode dat het toen droog was hebben we een van de parken bezocht maar we begrijpen dat deze er weer heel anders en groter uit zien. Is het hotel opnieuw ergens anders gebouwd of volledig gerenoveerd en of is de trieste rommelige omgeving van het hotel opgeknapt zodat alles een betere uitstraling heeft.
    Doe s.v.p. nogmaals de groeten aan Jiang en zijn vrouw en dochter en geniet van de laatste dag in China. Goede thuisreis en hopelijk zien we elkaar gauw weer eens en kunnen we genieten van jullie verhalen, ervaringen en de vele foto's en waarschijnlijk video opnamen.
  3. Ruud & Cynthia:
    4 augustus 2013
    Hoi Jan en Truus,
    We hebben schitterend weer gehad in Xichang en hebben zo veel meer van de stad gezien dan vorige keer. Het hotel staat nog op dezelfde plek maar is volledig gerenoveerd. Het is heel mooi geworden, echt een verademing. In de omgeving van het hotel stikt het nu van de barretjes en eettentjes, heel gezellig. We gaan nog niet naar huis hoor. Eerst nog Xiamen, Hong Kong en Shanghai. We vliegen terug op 17 augustus. Jullie krijgen de groetjes van Jiang!