Xichang (2)

31 juli 2013 - Xichang, China

De volgende dag hadden we een rustige ochtend. Afgezien van een afspraak bij de kapper hadden we vrij. Jiang had het drukker. Hij moest o.a. de gehuurde auto terugbrengen en wat zaken regelen bij de bank. Hoewel je hier in China zelfs bij (een soort) geldautomaten allerlei transacties zelf kunt regelen moet je voor sommige zaken toch echt je gezicht laten zien en Jiang was daarvoor natuurlijk een maand niet in de gelegenheid geweest.

's Middags kwam hij ons halen, met zijn eigen auto, en reden we naar zijn nieuwe appartement. Het is al bijna helemaal af en ingericht maar de daadwerkelijke verhuizing moet nog plaatsvinden. Binnen een paar minuten waren we compleet en waren ook Zhou en Jo-Jo thuis. Jiang's vrouw en dochter waren namelijk ook een paar dagen weg geweest. We dronken thee, wat hier een hele ceremonie is, en hadden een  gezellige middag. Intussen stond de wasmachine met onze was erin vrolijk te draaien... Aan het eind van de middag gingen we naar het oude appartement waar Zhou een heerlijke maaltijd met diverse gerechten van verschillende soorten champignons klaarmaakte. Bij de maaltijd kwam ook nog zelfgemaakte likeur op tafel zodat het voor we het wisten 20.00 u was.

Op dat moment zou de openingsceremonie van het fakkelfestival van de lokale Yi minderheid beginnen. Vanwege dat festival is heel Xichang overstroomd met toeristen, natuurlijk vrijwel alleen uit China zelf, waardoor alle hotelkamers vol zitten (en dat heeft verdrievoudigde kamerprijzen tot gevolg), dus daar wilden we wel naartoe. Met Jiang en Jo-Jo wandelden we naar het plein waar de ceremonie plaats moest vinden maar hoewel het erg druk was gebeurde er niets ... Nadat we een tijdje naar alle drukte hadden zitten kijken besloten we daarom maar naar ons hotel te wandelen. Dat werd nog een hele wandeling want door alle drukte was een beetje doorlopen er niet bij en bovendien was de afstand groter dan we hadden gedacht, maar na een uurtje hadden we ons hotel dan toch gevonden en konden we onder de douche stappen. Ook 's avonds is de temperatuur hier namelijk nog rond de 25 graden.