Xichang (1)

30 juli 2013 - Xichang, China

De 30ste begon met heel veel regen en aangezien we ook nog eens geen warm water uit de douche kregen waren we sneller klaar dan gepland. We stelden Jiang dan ook maar voor om vroeger te vertrekken en daar had hij vanzelfsprekend geen bezwaar tegen. Onze bestemming was immers Xichang, Jiang's "home town"! De eerste 2 uur reden we in zware regen maar geleidelijk werd het droger en begon zelfs de zon te schijnen.

Tegen de tijd dat we in Xichang arriveerden was de temperatuur dan ook verdubbeld, van 17 naar 34 graden, met behoorlijk wat zon. Evenals 3 jaar geleden checkten we in bij het Starlight Hotel. Destijds vonden we dat een renovatie geen overbodige luxe zou zijn en die heeft inmiddels plaatsgevonden. Nu ligt het hotel niet alleen op een goede lokatie maar zijn ook de kamers prima.

's Avonds gingen we met Jiang lopend de stad in. Hij had afgesproken met een aantal vrienden van zijn wandelclub en uiteindelijk zaten we met z'n tienen aan tafel in een restaurant dat zoveel zijstraatjes van de hoofdweg af ligt dat wij het waarschijnlijk niet terug zouden kunnen vinden. Na een gezellige echt Chinese maaltijd waarbij we heel vaak moesten proosten (gelukkig drinken ze het bier hier uit borrelglaasjes want bij elke toost moet het glas helemaal leeg) gingen we met een aantal mensen naar het nieuwe theehuis van een van hen.

Het is nog niet officieel geopend, daarvoor wordt nog gewacht op een "gelukkige" datum, maar de volautomatische Mahjong tafels stonden al helemaal klaar voor gebruik. Er werd heel snel gespeeld, maar ja, in zo'n tafel zitten 2 sets stenen en als het spel klaar is wordt de gebruikte set van tafel geschoven en binnen 10 seconden vervangen door de nieuwe set. De tafel schuift die in kant en klare rijen voor je neus. Dat komt de snelheid van het spelen natuurlijk wel ten goede! Na het gokken, er wordt alleen om geld gespeeld, zonder inzet is er niets aan, hoefden we niet terug te lopen want we werden door Jiang in een illegale taxi gezet (wij zouden hem niet als taxi herkend hebben) die ons weer netjes bij ons hotel afleverde.