Chengdu

4 augustus 2013 - Xiamen, China

Op onze laatste avond in Xichang gingen we met Jiang, Zhou en Jo-Jo hotpotten in een groot restaurant waarvoor Jiang 's middags al gereserveerd had. Met al die toeristen in de stad weet je maar nooit of er anders nog plek is! Erg gezellig en lekker, iedereen zijn eigen pannetje, sommigen meer spicy dan anderen ...

De volgende ochtend bracht Jiang ons naar het busstation want we gingen met de bus naar Chengdu om daar het vliegtuig naar Xiamen te kunnen nemen. Zo'n busstation lijkt zelf trouwens wel wat op een vliegveld. Voor onze bus moesten we naar Gate 19. We zaten helemaal vooraan in de bus, boven de chauffeur, en Jiang loodste ons een paar minuten voor de andere passagiers al de bus in waar de hostess ons naar onze plaatsen begeleidde.

Het was een mooie rit en afgezien van alle landschappen passeerden we ook veel, soms hele hoge en hele lange, bruggen en niet te vergeten tunnels. De langste tunnel was maar liefst 10.006 meter lang. We hadden onderweg ook nog een lunchstop. Wij hadden begrepen dat die na 2 of 2,5 uur reizen zou zijn maar het was tussen 13.30 en 14.00 uur ... Toen het tijd werd om weer in te stappen kwam de hostess ons speciaal waarschuwen, erg aardig van haar, ze wilde die rare buitenlanders zeker niet laten stranden.

Na die stop hoefden we nog maar een uurtje te rijden voor we aankwamen bij het busstation en een taxi naar ons hotel konden nemen. We zaten in de Jinjiang Inn in Yinsi Jie die we al kenden van een eerder bezoek aan Chengdu. Daar vlakbij zit onder andere een leuk toeristisch wijkje met souvenirs winkeltjes en restaurantjes dus dat was gezellig voor een wandeling. Voor ons avondeten kwamen we overigens uit bij de McDonalds, vlak om de hoek. Zulke goeie zwarte koffie voor een redelijke prijs vind je elders niet gauw!

De volgende ochtend gingen we na het ontbijt weer een blokje om maar dit keer zijn we lekker bij een echt traditioneel theehuis tussen de gewone Chinezen op straat gaan zitten. Om 16.00 u stond onze taxi klaar en scheurden we weg naar het vliegveld. De chauffeur had meer haast dan wij ... Ruim op tijd kwamen we aan bij Terminal 2, voor de domestic flight naar Xiamen. Het inchecken ging vlekkeloos. De vlucht was Via internet gereserveerd en we hoefden alleen ons paspoort en reserveringsnummer te geven en binnen 5 minuten waren we van onze koffers af en hadden we onze boardingpassen. Het vliegtuig bleek een half uurtje vertraging te hebben maar de vlucht verliep verder prima en even na 22.00 u wandelden we al met onze koffers rond op het vliegveld van Xiamen waar we werden opgewacht door een chauffeur met een (roze) blaadje met daarop "Ruden Cynthia". Nou ja, dat was in ieder geval herkenbaar genoeg!

1. N.Lagerweij:
    5 augustus 2013
    Mooi verhaal en iedere dag iets nieuws. Naar hoeveel plaatsen gaan jullie nu nog? Hebben jullie al plannen naar China te verhuizen? De taal gaat ook al aardig. Dit keer geen foto's?
    Die Chinezen vallen dus best mee. Goede reis naar de volgende plaats. Veel plezier en interessante gebouwen etc. Veel Groeten van Leny en Nic