Xiamen

5 augustus 2013 - Xiamen, China

Onze chauffeur, die geen Engels spreekt, bracht ons snel door Xiamen, een heel moderne stad met veel hoge gebouwen en veel verlichting, ook op alle fly overs. Het hotel waar hij ons heen bracht was echter niet het goede. We moesten naar Yi Lai en niet Yi Hao ... Een half uurtje later zaten we wel goed!

De volgende ochtend namen we een taxi naar Gulongyu Island, een pittoresk eilandje voor de kust. Het kostte nog best veel moeite om een ticket voor de Ferry te kopen, overal proberen ze je cruisetickets aan te smeren namelijk. Het eilandje, met veel oude statige huizen uit de tijd van de Europese concessies erop, zou de hoogste piano dichtheid van China moeten hebben. Dat hebben we niet gecontroleerd, maar wat toeristendichtheid betreft gooit het hoge ogen. Wat een drukte zeg, zeker in de straatjes van het "stadje". Gelukkig loopt er ook een boulevard rond het eiland en daar was het een stuk rustiger en hadden we een mooi uitzicht. Het was nogal warm, dik boven de 30 graden, dus zochten we een terrasje om alles eens rustig te bekijken met een koud drankje op tafel. Behalve veel toeristen zagen we ook heel veel schepen. Er is enorm veel vrachtverkeer in de smalle zeestraat.

Terug naar het hotel namen we een illegale taxi omdat de gewone taxi ons niet mee wilde nemen. Hij kon zeker niet genoeg verdienen aan het ritje. Onze snorder reed eerst verkeerd maar uiteindelijk kwamen we toch bij ons hotel aan. Daar hebben we toen 's avonds ook meteen maar gegeten want ze hadden een verrassend uitgebreid buffet en een vriendelijke manager die goed Engels sprak. Dat scheelt toch een stuk.