Tulou Fujian: de Hakka

6 augustus 2013 - Xiamen, China

Hoewel we de vorige dag in Xiamen doorbrachten was deze stad zelf niet de reden voor onze aanwezigheid hier. We kwamen hier omdat we de ronde woontorens, Tulou, van de Hakka (minderheidsgroep) wel eens met eigen ogen wilden zien. Aangezien die zo'n 250 km verder landinwaarts liggen kwam onze chauffeur ons om 9 uur ophalen voor een tochtje naar het gebied dat op de verkeersborden wordt aangekondigd als "Fujian Tulou". De reis verliep voorspoedig en al voor 12 uur stopten we in een plaatsje, Fenxiang, waar we moesten uitstappen. Deze trip was uitbesteed aan de lokale agent en zoals gezegd sprak de chauffeur geen Engels. Dat communiceert toch wel lastig en zelfs met telefonische assistentie van Jiang kwamen we er niet helemaal uit. Ons hotel zou in dit dorp zijn en daar konden we ook wel een paar uur wandelend doorbrengen ... Wij zagen echter alleen een modern dorp en daar kwamen we niet voor. Nou hadden we vlak daarvoor borden met "Scenic Spot" gezien en na overleg met Jiang bracht de chauffeur ons dus eerst maar eens een paar km terug. Dat was een prima beslissing want in dat dorp waren diverse ronde wooncomplexen te bezichtigen, waaronder de "Koningin" van de woontorens, een gebouw met een diameter van maar liefst 73 meter. Helaas waren er ook veel groepen Chinezen die hetzelfde deden en dat hield de boel behoorlijk op. Desondanks vorderden wij vlot en besloten ook nog even door te lopen voor een bezoek aan een niet commerciële, en gewoon bewoonde, Tulou, waar we ook vriendelijk binnen genodigd werden. Het was bloedheet en we besloten eerst maar eens te pauzeren en lunchen (met een koude Sprite) voor we nog een bezoek brachten aan het uitzichtsplatform. Terug in Fenxiang werden we naar ons hotel begeleid. Het hotel was schoon en daar was meteen alles mee gezegd want verder stelde het niet veel voor. We zijn heel benieuwd welk deel van het geld er daadwerkelijk naar het hotel is gegaan en wat de agent heeft gehouden ... Het dorpje zelf was echter inderdaad heel leuk, gelegen langs een riviertje, met overal te bezichtigen huizen, zowel ronde als vierkante Tulou's. En het was er lekker rustig! Die rust was echter ook meteen een nadeel. Na zessen was het er uitgestorven en ging alles dicht. Restaurants schitterden ook door afwezigheid. Gelukkig konden we in ons hotel nog een bamisoepje scoren en mochten we daarbij dit keer helemaal zelf bepalen hoe (niet) pittig we hem wilden hebben! Bovendien bleken de hoteleigenaar en zijn gezin op de kamers naast ons te wonen, er was misschien ook maar 1 te verhuren kamer, en die gingen in het halletje voor onze kamerdeur zitten Mahjongen. Dat zorgde gelukkig voor het nodige (niet geplande) amusement. Desondanks gingen we die avond vroeg naar bed ...

1. Jan:
    8 augustus 2013
    Afwisseling en verrassingen zitten er genoeg in deze reis. Zitten jullie in een erg afgelegen streek dat zelfs Jiang jullie (telefonisch) niet verder kan helpen?
    Als ik het zo hoor was dit voor mij geen goede omgeving, alleen maar bamisoep. Waar zijn de aardappels.
    Goede en plezierige reis nog.
    Truus en Jan
  2. Ruud & Cynthia:
    8 augustus 2013
    Het zal wel aan het accent van de chauffeur liggen ... Enne, als je aardappels wilt komen jullie maar eens langs als we weer thuis zijn, zorgen wij voor de piepers (en foto's natuurlijk)!