Xiahe (1)

13 juli 2013 - Xiahe, China

Ons vertrek uit Lanzhou verliep minder vlot dan gehoopt. Het duurde om te beginnen al lang voor we de stad uit waren en toen kwamen we ook nog eens in een file terecht vanwege wegwerkzaamheden. Zoals op zoveel plaatsen bouwen ze hier complete verkeersknooppunten, in dit geval zo te zien tenminste twee snelwegen en een nieuwe  spoorlijn, terwijl het verkeer de oude weg(en) gewoon blijft gebruiken, ook al veranderd die weg in een grote bouwplaats vanwege de af en aan rijdende bulldozers, graafmachines en vele vrachtwagens met zand, cement en wegmaterieel. Dat komt de doorstroming op de oude weg niet ten goede maar het werkt wel. Al met al kwamen we dus met veel vertraging op gang. We waren van plan om onderweg naar Xiahe de grotten van Binglisi te bezoeken maar daar hebben we daarom maar vanaf gezien. Om daar te komen moet je namelijk met een boot minstens een uur heen en een uur terug varen en dan komt daar de bezoektijd voor de grotten nog bij. Bovendien hebben we al heel veel grotten met Boeddha beelden bezocht op deze reis. Ons laatste bezoek, aan de Yunganggrotten, onderweg van Datong naar Hohhot, waren we trouwens nog vergeten te vermelden. De bij dit bezoek gemaakte foto's zullen we dus maar bij deze dag plaatsen! Jiang had ook nog van een van de chauffeurs waarmee hij gisterenavond was gaan eten gehoord dat er onderweg drakenbootraces te bezoeken zouden zijn. Een groots evenement, de start van de competitie. Helaas bleek het evenement zo groots dat de politie wegens de grote drukte al ging tegenhouden voor wij er heen konden. We zochten daarom een alternatieve route en die voerde ons naar een groot stuwmeer dat we per veerboot moesten oversteken. Die overtocht nam bijna 40 minuten in beslag en de veerboot voer zeker niet langzaam! Toen wij aan de overkant aankwamen lag de vertrekkende veerboot daar nog aangemeerd en moesten wij ernaast gaan liggen wachten tot deze boot plaats voor ons had gemaakt. Wij moesten al van boord rijden voor we helemaal vast lagen, dus ook door een laag water heen rijden. Er wordt hier toch een beetje anders tegen dat soort veiligheidsaspecten aangekeken dan bij ons en het kan ook eigenlijk best zo. De rest van onze tocht had in een uur of 2 bekeken moeten zijn maar ook nu kwamen we weer in grootscheepse werkzaamheden terecht. Uiteindelijk duurde het nog een uur of 4 voor we onze bestemming bereikt hadden. Tegenover de lange reisduur stond wel dat we aankwamen met een beetje zonneschijn en dat was niet volgens de voorspellingen maar wel bijzonder plezierig. Toen we 3 jaar geleden arriveerden, in dezelfde plaats en hetzelfde hotel, regende het en dat was veel minder gezellig! Bovendien hadden we binnen een kwartier wifi, warm water en de was weggebracht dus dat verliep allemaal uitstekend. 's Avonds gingen we hotpotten. Jiang had ook nog een chauffeur uitgenodigd maar die had vertraging opgelopen (we waren niet de enigen) en dus waren we met z'n drieën. Het was erg gezellig en we trokken er zelfs een fles Chinese rode wijn bij open.