108 "Dagobas"

12 juli 2013 - Lanzhou, China

Vandaag, 12 juli, gingen we van Yinchuan naar Lanzhou. Er waren wegwerkzaamheden in de straat voor ons hotel waardoor onze auto niet op de gewone parkeerplaats kon staan en daarom had Jiang geregeld dat hij de auto in de afsluitbare garage van een autowasserijtje in een zijstraat kon stallen. Dat leek een prima idee tot de garage vanmorgen geblokkeerd bleek door een geparkeerde auto van een onbekende. Er werd driftig heen en weer gebeld en in afwachting van de bestuurder was Cynthia vast gaan liggen voor een welverdiende massage. Als je toch moet wachten kun je je tijd maar beter nuttig besteden tenslotte. Helaas werd de blokkade opgeheven voor de massage goed en wel begonnen was. Erg jammer.

We gingen op zoek naar een historische landmark die op de kaart werd aangeduid als "108 Dagobas". Daar bleek weinig informatie over voorhanden en het bleek ook moeilijk vindbaar. En waarom? Chinezen verschrijven zich nog wel eens in het Engels en veranderen ook nogal eens wat. Het bleek uiteindelijk te gaan om 108 pagoda's en die stonden op een locatie waar nog druk aan gewerkt werd met graafmachines, bulldozers en dergelijke, waarvan ze zojuist de naam gewijzigd hadden in "Yellow River Canyon Park". Eigenlijk was het een wonder dat we het toch gevonden hebben!

Na ons bezoek aan de pagoda's gingen we de snelweg op voor de resterende 455 of 373 km naar Lanzhou, over die afstand konden de bewegwijzering en de GPS het niet eens worden. Het was in ieder geval nog een heel stuk, zeker in de regen. Onderweg reden we tientallen km's langs velden met watermeloenen en zonnebloemen.

In Lanzhou belandden we in een verkeerschaos die onze zoektocht naar een hotel erg lastig maakte. Uiteindelijk hebben we wat gevonden buiten het centrum. Gelukkig zijn echter ook hier op loopafstand voldoende restaurants te vinden. Daar moesten we vanavond met z'n tweeën de bestelling regelen want Jiang is op stap met een paar bevriende chauffeurs. Gelukkig zijn we best goed met handen en voeten en werd de enige serveerster in het restaurant die een paar woorden Engels begreep op ons afgestuurd. We hebben dus prima gegeten! Dat zal de komende tijd waarschijnlijk wel anders worden want we gaan richting Tibet, de dunbevolkte berggebieden in. Best kans dat ze daar ook niet in elk simpel guesthouse (weinig echte hotels daar) internet hebben. In ieder geval zijn ons reisverhalen met dit verhaal weer helemaal up to date. Wie weet wanneer we het volgende kunnen plaatsen ...