De witte stad

2 juni 2013 - Asgabat, Turkmenistan

Op 2 juni gingen we op verkenning door de witte stad. Gisteren waren we er al een stukje doorheen gereden en hadden we ons al verbaasd over de brede boulevards en megalomane gebouwen van wit marmer die het nieuwe deel van Ashgabad vormen. Met behulp van de inkomsten uit olie en gas heeft de eerste president, Turkmenbasi, hier een hele nieuwe stad gebouwd. We bezochten eerst het standbeeld van Turkmenbasi, in goud bovenop een driepoot. Die vorm heeft niets te maken met een raket, ook al lijkt het daarop, maar met een traditionele kookpot. Vroeger draaide het standbeeld met de zon mee maar sinds zijn opvolger het monument verplaatst heeft vanuit het centrum naar een park daarbuiten staat het standbeeld vast.

De appartementengebouwen zijn erg groot en aankoop van de appartementen wordt gesubsidieerd door de overheid (als je tenminste bij de overheid werkt). Ook hier moet de hypotheek in 30 jaar afbetaald worden. We bezochten verder het onafhankelijkheidsmonument, ook weer heel groot, wit marmer en goud, gelegen in een park en omringd door hele grote beelden van historische figuren.

In het Nationaal Museum waren 2 tentoonstellingen, naast de archeologische vanzelfsprekend ook een expositie over het leven van Turkmenbasi ... Tijdens ons bezoek aan het museum moesten we opeens even plaatsmaken voor andere bezoekers. Een zang en dansgroep uit Tadzjikistan kreeg voorrang.

Op de terugweg naar de oude stad kwamen we onder andere langs het paleis van de huidige president. Vanzelfsprekend wit marmer, gouden koepels en groter dan het paleis van zijn voorganger. We mochten het alleen niet fotograferen en dan doen we dat natuurlijk ook niet hè. Op de Russische Bazar werden we de bus uitgezet en gingen we eerst geld wisselen en vervolgens lunchen. Terug naar ons hotel moesten we een taxi nemen. Dat werkt in Turkmenistan echter als volgt. Je neemt geen officiële  taxi want die zijn relatief duur, maar houdt gewoon een willekeurige passerende auto aan. Die particulier brengt je dan voor veel minder geld naar je bestemming en maakt daar dan nog fors winst op ook. In Turkmenistan kost de benzine namelijk niet meer dan € 0,18 per liter. Maar ja, als je per maand, per auto 120 liter benzine gratis krijgt hoef je sowieso niet zo vaak te tanken natuurlijk!

De rest van de middag brachten we grotendeels door aan het zwembad. Dit hotel was namelijk het eerste hotel tijdens onze reis waar we een zwembad hadden. En als het dan boven de 30 graden is ...