Tempels & Tijgers

22 juli 2013 - Shangri-la, China

De volgende dag zouden we, als het 's morgens droog was, naar een beroemde tempel even buiten de stad gaan. Het regende echter dus we hadden een vrije ochtend. Die besteedden we aan een wandeling door het oude dorp, met paraplu uiteraard, en bezoeken aan "Het Lange Mars" museum en de tempel in Shangri La zelf, waar ze een enorm grote gebedsrol hebben staan, de grootste van Yunnan en Sichuan in ieder geval. Mooi om te zien en leuk als hele groepen mensen die samen in beweging proberen te krijgen. 's Middags gingen we dan toch naar de Ganden Somtseling Gompa tempel. Een indrukwekkend gebouw, zeker van buiten en van een afstand. De zo'n scheen zowaar even, met de nadruk op even, en voor we de bus weer konden bereiken hadden we al weer aardig wat vocht opgepikt. De avond brachten we dan ook weer door in de bar ...

Maandag de 22ste verlieten we Shangri La met als doel het plaatsje Zhuhe, vlak bij Lijiang. Onderweg brachten we echter een bezoek aan de Tiger Leaping Gorge. Iedereen die Lijiang bezoekt schijnt ook die kloof te bezoeken. Wij hadden Lijiang al 3 keer bezocht maar de kloof nog nooit. Het werd dus wel eens tijd. We waren niet de enigen, de parkeerplaats stond vol bussen. Tussen de duizenden Chinese toeristen hebben we op onze anderhalf uur durende wandeling naar de kloof en terug in totaal 4 westerse toeristen geteld! Volgens de legende is een tijger eens over deze kloof heen gesprongen. Wij verwachtten dus een heel smalle kloof, maar het is duidelijk dat je of legendes niet kunt vertrouwen of dat de tijgers vroeger een stuk verder konden springen dan tegenwoordig. Op het smalste punt, waar het water zich met donderend geweld door de kloof perst, was de kloof toch echter nog minstens 20 meter breed.

We hebben dan ook veel bewondering voor de tijger uit de legende. De Chinezen trouwens ook want op de oever staat nu een stenen tijger opgesteld, klaar voor de sprong! Hoewel het tijdens ons bezoek aan het nauwste punt van de kloof flink regende, het water kwam dus van alle kanten op ons af, scheen daarna gelukkig de zon zodat we lekker buiten konden lunchen voor we verder reden naar Zhuhe (en dat spreek je uit als "sjoege") ... Vind je het gek dat we niet altijd meteen begrijpen over welke plaats Jiang het heeft?