Een oud stadje en een nieuw guesthouse

23 juli 2013 - Lijiang, China

Aan het eind van de middag arriveerden we in Zhuhe en gingen op zoek naar een hotel. Dat viel nog niet mee. Als we al een hotel vonden dat ons aansprak was het vol, hadden ze geen heet water of hanteerden ze kamerprijzen die begonnen bij 1.380 yuan ... We hadden de hoop al opgegeven en overwogen door te rijden naar Lijiang, zo'n 15 km verderop, toen we aan de rand van Zhuhe een guesthouse zagen dat er fris en vriendelijk uit zag. Dat kon ook wel kloppen want het was nog zo nieuw dat de officiële opening pas over twee dagen was! Desondanks was er al een heel redelijke bezetting maar we konden er nog wel terecht en voor een eveneens redelijke prijs, 250 yuan. En we konden ook nog eens met de auto voor de deur komen, erg praktisch met de bagage. Na het inchecken en opfrissen vonden we een leuk en goed restaurant waarna we de oude straatjes doorwandelden en een heuse pub street vonden. Niet dat we daar nou ook wat gedronken hebben want wij konden de Chinezen niet duidelijk maken wat we wilden (dat lag overigens vanzelfsprekend niet aan ons, natuurlijk) maar zij konden ons wel duidelijk maken wat we zouden moeten betalen voor wat zij ons te bieden hadden ... Een paar straten verderop vonden we wel een tentje waar we gezellig hebben gezeten en wat betaalbaars te drinken kregen. Terug in ons guesthouse bleek er ook 's avonds nog voldoende warm water voor een lekkere douche. Lang leve het fenomeen "pre-opening" !

De volgende ochtend gingen we door met onze verkenning van het oude gezellige stadje en deden dat zelfs in een lekker zonnetje. Zhuhe heeft wat weg van grote broer Lijiang maar is niet alleen een stuk kleiner maar ook (nog) een stuk rustiger en dat is wel zo leuk. Na de lunch vertrokken we voor een bezoek aan Lijiang, "for old times sake". We dachten al dat Lijiang zijn leven gebeterd had maar nee hoor, op zeker moment moesten we, net als bij onze eerdere bezoeken, de paraplu's weer tevoorschijn halen, en wij niet alleen ... Aangezien het in die nauwe straatjes niet echt comfortabel is als iedereen met een paraplu op rond schuifelt in de regen hielden we het voor gezien en doken de Old Well Bistro in voor een kop thee. Da's toch een voordeel als je er eerder geweest bent, anders waren we er zo voorbij gelopen want op de begane grond zat nu een winkel, het horeca gedeelte zat alleen nog boven!

Jiang stond om 18.00 u weer op ons te wachten en we reden naar het nieuwe/gewone deel van Lijiang waar toeristen in principe niets te zoeken hebben. Wij echter wel want we gingen tussen de gewone Lijiang-ers de traditionele Hotpot eten. Op kleine krukjes, op een gladde vloer, rond een stomende Hotpot op een laag tafeltje, in een soort hal met aan twee zijkanten rolluiken die omhoog waren zodat je de