Tempels en kloosters

7 juli 2013 - Datong, China

Op 6 juli vertrokken we naar een nieuwe, voor ons nog onbekende, bestemming: Wutai Shan. In tegenstelling tot onze tocht naar Hukou Falls, die ging over en zo nieuwe snelweg dat deze op onze kaarten nog niet eens als "in aanbouw" stond ingetekend, gingen we nu een flink stuk over ouderwetse wegen door de bergen. Dat hield dus in veel bochten en geen tunnels. Die nieuwe weg had ca. 22 km tunnel op een route van ca. 120 km ... Wutai Shan is een gebied in de bergen met tientallen boeddhistische tempels. Moeilijk bereikbaar, niet zozeer vanwege de route maar vanwege de ongelofelijke drukte. Een soort Alpe d'Huez tijdens de Tour de France, zeker in het weekend. En wij waren er op zaterdag! De zuidelijke ingang van het gebied, de hoofdingang, was afgesloten voor auto's ... Na wat rondvragen gingen we op zoek naar de westelijke ingang waar je nog wel binnen mocht met je eigen auto. Dat bleek enkele tientallen km's omrijden op te leveren over steeds smallere bergweggetjes. Maar goed dat we een beetje stevige auto hadden! De route was overigens wel heel erg mooi. Gezien de drukte waren de meeste hotels volgeboekt, zelfs een 5 sterren hotel met kamers van ca. € 300 per nacht. Uiteindelijk hebben we toch nog wat gevonden, voor een acceptabele prijs. Wel erg Spartaans, zeker vergeleken met Pingyao, maar schoon en dat was al heel wat.

Na het inchecken, geen paspoort nodig, gewoon wat flappen in de hand, bezochten we de belangrijkste tempels waarna we naar bed gingen. Wij stonden vroeg op, vonden we zelf, maar onze hotelgenoten begonnen al om 04.00 u op te staan. Daar konden wij niet tegenop. Desondanks stonden we om 08.30 u al in de rij voor de kabelbaan naar een tempel op een bergtop. Na het bezoek aan deze tempel wandelden we de berg af en vertrokken naar Hungyuan, zo'n 3 uur rijden naar het noorden. De route door de bergen was weer mooi en vlak bij Hungyuan bezichtigden we Xuankong Si, een "hangend klooster", dat tegen de bergwand aangeplakt zit.

Zojuist zijn we gearriveerd in Datong, een stad met meer dan 1 miljoen inwoners, wel even wat anders dan de bergen. Vanavond gaan we kijken wat we morgen en overmorgen gaan doen.

1. Jopie:
    8 juli 2013
    De verhalen worden met plezier gelezen en de foto's geven een goed beeld. Ik geniet een beetje mee.