Cultuur, natuur & gezelligheid

5 juli 2013 - Pingyao, China

Het eerste punt op het programma voor vandaag, 3 juli, was een bezoek aan de Longmen grotten. Ook hier weer ontelbare rotsnissen gevuld met Boeddha beelden. Jammer dat het geen echte grotten waren trouwens want het was zo warm dat elke druppel water die je via je mond binnenkreeg er direct via je T-shirt weer uit kwam! De beelden hier waren minder kleurrijk, want alleen steen, dan in Mogao. Wel erg indrukwekkend echter. Groot voordeel was dat we hier gewoon op eigen gelegenheid en dus in ons eigen tempo konden rondwandelen. 's Avonds verbleven we in een hotel, met de naam "Wereldwind" in Linfeng en wandelden we naar het centrale plein waar heel veel gedanst werd.

De volgende dag werden we wakker met regen. Dat kwam goed uit want we gingen naar de Hukou Falls in de Hoang Ho rivier. Dat bleek, zeker omdat het droog geworden was, een hele ervaring. Het betrof namelijk een soort verzakking in de rivier met daarnaast rotsplateaus in de rivier, zodat je echt op een meter afstand van het omlaagstortende water stond.

Onderweg naar Pingyao brachten we nog een bezoek aan het Wan Family Courtyard huis. We dachten nog dat het hier om een "gewoon", beetje groot uitgevallen, huis van een rijke familie zou gaan, maar in werkelijkheid was het een enorm complex van woon- en werkruimtes uit de 19e eeuw. Het was gewoon een stad in een stad. Onverwacht leuk en interessant dus.

Onze dag eindigde in Pingyao waar we op zoek gingen naar een hotel. We hadden niets van te voren gereserveerd en de meeste guesthouses waren ons toch wel wat te primitief. Het werd dan ook het Kylin Grand Hotel, duidelijk een heel andere klasse. De prijs was dan ook fors maar na wat afdingen hield je een bedrag over waar je in Nederland nog niet bij bijvoorbeeld een Fletcher hotel binnenkomt.

Pingyao is een leuk oud, nog ommuurd, vestingstadje (met daar omheen de heel wat grotere moderne stad, dat dan weer wel). Voor degenen die wat beter bekend zijn met China: een kruising tussen Lijiang en Dali, maar dan rustiger. We hadden hier een rustdag die we gebruikten om wat door de straatjes te dwalen, wat souvenirswinkeltjes te bekijken en hier en daar wat te drinken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade