Kung Fu Panda

2 juli 2013 - Luoyang, China

Die volgende dag, 1 juli, bleven we 's ochtends nog gewoon in Xi'an waar we gezamenlijk ontbeten en lunchten en tussendoor allebei naar de kapper gingen, dat moet ook gebeuren op vakantie, zeker bij temperaturen boven de 35 graden. Jiang heeft een Subaru Forrester gehuurd en daarmee vertrokken we na de lunch naar Luoyang. Dat ligt in een andere provincie en dat die armer is was onderweg snel te merken aan de staat van de weg en de veranderende omgeving. Zeker toen we vanwege een verkeersongeval, daarvoor sluiten ze hier gewoon de hele snelweg af, de provinciale weg op moesten, werden we geconfronteerd met kolencentrales, kolengruis, bergen steenkool en ga zo maar door. De gebouwen waren dan ook zwart (of tenminste niet schoon) en het geheel maakte een armoedige indruk. Tegen de tijd dat we in Luoyang aankwamen lag dat echter al weer achter ons. Het eerste hotel waar we heen wilden was vol we kwamen terecht in de Home Inn. Zeker niet slecht trouwens. Vanwege dat ongeval was het al laat maar desondanks nog erg warm. En toen gingen we ook nog eens Hotpot (een soort fondue) eten, langs de straat. Erg gezellig maar ook erg warm.

De  volgende dag vertrokken we al vroeg naar het Shaolin klooster, 80 km verderop, waar het Kung Fu is ontstaan. Het bleek een heel complex waar we behalve een bezoek aan de Shaolin tempel, ook een Kung Fu show hebben bijgewoond. Er zijn hier maar liefst 35.000 Kung Fu studenten ... Enkele duizenden hiervan zagen we ook oefenen of het grote oefenterrein. Met de Shaolin cableway konden we bovendien hoog de bergen in voor een wandeling langs steile afgronden en indrukwekkende rotsformaties. De kabelbaan zelf was trouwens ook best indrukwekkend. We reisden in zo'n 20 minuten over diepe kloven en hoge bergwanden voor we zelfs maar aan de wandeling konden beginnen. Deels in de regen reden we terug naar Luoyang. Gelukkig hield de regen op tijd op zodat we 's avonds weer op straat konden eten, te als gisteren werd het Hotpot, maar niet bij een ander tentje en vanwege de regen, bij iets acceptabeler temperaturen.

1. Marijke en Sjoerd:
    2 juli 2013
    Wat een reis geweldig. Doe Jiang van ons de groeten en geniet maar verder.

groeten
    Marijke
  2. Ireen:
    4 juli 2013
    Ik mis een pica van de panda!