Naar (Binnen) Mongolië

10 juli 2013 - Hohhot, China

Gisterenavond barstte er net toen we onderweg waren naar de oude stad van Datong een enorme hoosbui los. Daar lieten we ons echter niet door afschrikken. Rond de oude stad troffen we een zo perfecte oude stadsmuur aan dat deze niet echt oud kon zijn. Wel een mooie reconstructie. We besloten te gaan "hotpotten" in een restaurant waar we allemaal een eigen (fondue)pan kregen en onbeperkt ingrediënten konden halen. Leuk, lekker en ook nog relatief goedkoop, wat wil je nog meer.

We besloten de volgende dag verder te reizen naar Hohhot, de hoofdstad van de autonome regio Binnen Mongolië. Niet echt een toeristische topbestemming misschien, in ons boek over China wordt het niet eens genoemd, maar best interessant. De snelweg er naar toe was weer prima, alleen gingen de tweetalige verkeersborden bij de grens over van Chinees/Engels in Chinees/Mongools wat de leesbaarheid voor ons niet ten goede kwam.

Voor ons vertrek uit Datong hadden we daar nog even de Drumtoren en de Negendrakenmuur bezocht. Hohhot kent gelijksoortige cultuur, zo bezochten we de Dazhao tempel en de Wu Ta Si (5 pagodentempel), en natuurlijk ook de oude straatjes  met souvenirs in de moslimwijk. In die wijk lag namelijk ons zelf uitgekozen hotel, dat prima beviel.

We deden echter ook iets heel anders. We bezochten namelijk de fabriek van Mengniu Dairy, de Chinese Campina met maar liefst 72 zuivelfabrieken in het hele land. Omdat ze hier nogal wat problemen hebben gehad met verontreinigingen in de melk en zo, heeft de overheid verplicht gesteld dat iedereen de fabrieken moet kunnen bezoeken, om het vertrouwen te herstellen zeg maar. We konden daar dus gewoon binnenstappen en kregen een keurige rondleiding door de hypermoderne fabriek. Tenslotte kregen we na de rondleiding ook nog een door Mengniu zelf geproduceerd ijsje. Hartstikke leuk en een heel andere (zuivel) cultuur!

Op 10 juli vertrokken we, in de regen, voor de ruim 700 km naar Yinchuan, de hoofdstad van een andere autonome regio, Ningxia. Het kostte wat moeite om de snelweg op te komen omdat er een oprit was afgesloten (en geen omleidingsroute ingesteld, daar doen ze hier niet aan), en op de snelweg waren er wegwerkzaamheden, vele tientallen kilometers lang. De radarverklikker bewees goede diensten maar desondanks zijn we er waarschijnlijk niet boetevrij vanaf gekomen. Na de lunch in Ordos gingen we rechtstreeks op Yinchuan af, door een paar honderd kilometer grasvlakten, die erg mooi waren, en enkele tientallen kilometers