Naar Sertar

16 juli 2013 - Garze, China

Goed uitgerust begonnen we vandaag aan ons korte ritje naar Sertar waar het grootste boeddhistische opleidingsinstituut ter wereld gevestigd is. Er studeren zo'n 20.000 monniken in deze plaats die echt heel ver van de snelweg ligt. Gezien de extra km's die we gisteren hadden afgelegd (in totaal zo'n 630 km in totaal afgelegd) waren we vol goede moed. Voor deze dag stond er immers maar 260 km op de planning, dus wat kon er misgaan? Nou dat bleek al snel. De hele weg met nr. 317 was under construction. Dat hield dus in dat we bijna alleen maar door, om, over en langs kapot gemaakte en nog te asfalteren stukken weg moesten rijden, door een rivierdal en om bergen heen. Goed dat we een stevige auto hebben die hoog op z'n wielen staat maar toch geen pretje. In plaats van 3 uur, de optimistische schatting van Jiang, of ruim 4 uur onze schatting, deden we er ruim 7 uur over om het bewuste instituut te bereiken, en daarna bleek het nog 20 km extra naar het stadje Sertar zelf. Het instituut was indrukwekkend, althans de bebouwing eromheen. De berghellingen van het dal waarin de tempels staan waarin het instituut gevestigd is zijn namelijk vrijwel volledig bedekt met de huisjes waarin de monniken wonen. Een ongelofelijk gezicht. We reden er een uurtje tussendoor en vonden een stijl en smal pad naar boven waar we een mooi uitzicht over het hele dal hadden. Van tussen de huisjes was het al een heel apart gezicht maar van bovenaf zag je pas goed hoeveel mensen in dit dal wonen en studeren. Aangekomen in Sertar was het zoeken van een hotel een herhaling van zetten, met dit verschil dat we niet verder kwamen dan hotel 2 en dat was vol. Bij gebrek aan andere kandidaathotels werd het dus nummer 1. Vermeldenswaard is verder nog dat er, net toen we wilden gaan eten, een geweldig noodweer losbrak. Na een halfuurtje wachten regende het alleen nog met normale kracht en gingen we de stad in waar we een Hotpot restaurant vonden. Aangezien we hier in Sichuan zitten was dat dus echt HOT-pot ... Jiang wilde na het eten ook de auto nog volgooien maar hier bleek het tankstation nog dicht. Er was nog geen benzine, de overstromingen hier hebben de bevoorrading behoorlijk in de war gestuurd. Jiang gaat het de volgende ochtend nog eens proberen.

1. Joop maarsen:
    18 juli 2013
    mooie avonturen mooie gebieden en mooie foto,s dit gebied komt mij bekend voor klopt dat?
    En was Jiang niet bang voor de jaks en mochten ze wel dichtbij komen doe de groeten aan Jiang
  2. Ruud & Cynthia:
    18 juli 2013
    Dat je dit gebied kent kan kloppen Joop, en Jiang heeft het nog steeds niet zo op yaks! We zullen de groeten doen.