Samarkand en Tashkent

9 juni 2013 - Tashkent, Oezbekistan

Tegen de tijd dat er weer voldoende waterdruk was opgebouwd was bij ons ook weer wat druk opgebouwd en vertrokken we voor de laatste "must see", het Gur-e-Amir mausoleum, waar (daar is ie weer) Timur Lenk en een aantal van zijn familieleden begraven liggen. Via een groot standbeeld van Timur, op een rotonde (waar anders) gingen we de Bulov op. Dat is een boulevard met veel bomen er omheen tussen de rijbanen van de drukste straat van Samarkand in. We waren er getuige van een bruidsreportage en vonden zowel het Navoi park als een restaurant dat we uit de Lonely Planet gehaald hadden. Later op de avond bleek er vlak bij ons hotel nog een "sound & light show" te zijn met een heel gewone fontein op een heel gewoon plein. Dat verwacht je dus niet. De show was niet veel bijzonders maar het was wel heel gezellig met alleen maar lokale bevolking erbij (en wij dan ...).

Op 9 juni vertrokken we al vroeg naar Tashkent. Bij het verlaten van de stad, om 07.50 uur, gaven de thermometers bij de tolhokjes al 30 graden aan ... De rit verliep zonder bijzonderheden, nou ja, eentje dan. Volgens de kaart liep de snelweg in een rechte lijn maar wel gedeeltelijk over het grondgebied van Kazachstan. Dat was dus vreemd. De snelweg ligt er inderdaad, maar vlak voor de grens wordt je er vanaf geleid, moet je bijna 100 km omrijden, om vervolgens weer op dezelfde snelweg uit te komen. Geen idee wat ze dachten toen ze die weg aanlegden maar logisch is anders. Tegen lunchtijd kwamen we aan in Tashkent, dat had dus vroeger kunnen zijn, en na het inchecken in Hotel Oezbekistan, het grootste hotel van de stad, gingen het grote plein rondwandelen. Gezellig, veel groen, en natuurlijk een standbeeld van hij wiens naam e niet meer zullen noemen ... Na de inmiddels gebruikelijke siësta, moet je natuurlijk zeker doen als je een ruime, koele, kamer in een 4 sterrenhotel hebt, deden we ons rondje 's avonds nog eens rustig over en joegen we onze laatste Soms er doorheen voor het avondeten. Morgen gaan we de natuur in. Eerst in Kazachstan en vervolgens in Kirgizstan. We zijn benieuwd of er in die natuur ook Wifi is. Zo niet, dan kan het dus even duren voor we ons weer melden.