Rondje Cappadocie

7 mei 2013 - Göreme, Turkije

Eigenlijk hebben we in Turkije geen wekker nodig. Vanmorgen werden we om 04.30 uur gewekt door de minaret en een uurtje later deden de branders van de luchtballonnen dat nog eens dunnetjes over. Van onze groep waren er vijf meegegaan voor een vroege ballonvaart en die konden vanaf het dakterras van ons hotel gefilmd worden. Ze waren weer op tijd terug om met de rest van de groep de bus in te gaan voor een dagtocht door de omgeving van Goreme.

Eerst bezochten we een uitzichtpunt zodat we de vreemde rotsformaties vanuit de verte konden bewonderen en daarna maakten we een wandeling tussen de rotsen door. Heel veel toeristen met heel veel bussen en dan is het seizoen eigenlijk nog niet eens begonnen. Zo gingen er vanmorgen maar een stuk of 50 luchtballonnen omhoog en in het seizoen loopt dat wel op tot een stuk of 100 per dag. Bij een pottenbakkers werkplaats kregen we uitleg en zagen we hoe alle borden en schalen met de hand beschilderd worden. Na de lunch, in een groot toeristisch restaurant, werden we rondgeleid in een eeuwenoude ondergrondse stad met hele smalle krappe tunnels. De laatste stop was bij het openlucht museum waar we fresco's zagen in diverse grotkerken. En toen waren we wel toe aan een koel drankje, dat hadden we wel verdiend na deze (als het goed is laatste) klassiek toeristische dag.

Ter afsluiting van deze dag zitten we nu op de grond te eten in het oudste restaurant van Goreme waar we net een muzikaal optreden hebben gehad waar ook de ober aan mee deed. Straks weer terug naar onze grotkamer, eens kijken of de verwarming het vocht en de kou uit de kamer heeft gekregen.

1. Adinda Metha Geervliet:
    11 mei 2013
    Zo te horen een magische plek, zo'n ondergrondse stad met als toetje fresco's geniet hier lekker mee met jullie! Gister een leuke dag gehad bij kasteel Doornwerdt We zijn er 4 uur gebleven. Leuke rondleiding voor de kinders, mooie omgeving en een bijzondere moestuin, wat onze kleine Yusamin fantastisch (nu net 3) vond. Lekker ruiken aan alle kruiden, nou dat was wel wat. Er zit een ook een lekkere zit van Bilderberghotels bij. Nou een tostie ging er wel in of een taartje, want ik was jarig toevallig. Zonnige groet Adinda