Pas op: slecht wegdek! (2)

19 juli 2013 - Litang, China

Al die werkzaamheden zijn natuurlijk noodzakelijk maar het hield wel heel erg op. Op een gegeven moment stonden we overigens toe te kijken hoe voor onze neus een prima, althans berijdbaar, stuk weg werd weggegraven. Daarna werd het weggegraven zand een paar meter naar rechts neergegooid en platgewalst waarna we daar wel overheen mochten rijden. Het zal zijn nut wel gehad hebben maar toch ...

We gingen lunchen in Xilong en tijdens die lunch constateerden we dat de rechter achterband steeds platter werd. Nog een geluk bij een ongeluk dat het in Xilong gebeurde, de enige plaats van enige betekenis in de wijde omtrek. Je moet er toch niet aan denken dat je ergens in the middle of nowhere, in de modder je koffers moet uitladen en een band verwisselen! Nu reden we naar de dichtstbijzijnde garage waar binnen een half uur de band geplakt werd en we weer vrolijk verder konden rijden. Kosten? 40 Yuan, ca. € 5. Sommige dingen in China zijn nog wel goedkoop. Bij de garage hoorden we bovendien dat er zo'n 2 km verderop een tempel was waar nu een ceremonie plaatsvond. Vertraging of niet, daar gingen we wel even heen. En dat was een goeie beslissing want het was er vreselijk druk, verklede monniken, een hele voorstelling met muziek en dans en massa's toeschouwers. Erg gezellig, zeker toen 1 van de monniken, met een microfoontje, Jiang en Ruud, die foto's aan het maken waren ging omhelzen en de beste wensen voor ze verkondigde. We hoorden er meteen bij. Dat was een onverwachte onderbreking. Waar een lekke band al niet toe kan leiden.

Het werd al met al een lange dag en het was al donker toen we in Litang aankwamen. Ook deze dag waren er echter mensen die er slechter aan toe waren. Op de laatste 20 km kwamen we namelijk plukjes fietsers tegen. In de regen, in het donker, op een slechte weg, bergop. Het waren Chinezen die naar Tibet en terug fietsen. Da's nog heel wat anders dan Alpe d'Huez!

Om tijd te besparen betaalden we in Litang een taxi chauffeur om voor ons uit te rijden naar het beste hotel van de stad, al zei dat waarschijnlijk meer over de andere hotels die Litang rijk is. In ieder geval hebben we er goed geslapen, ondanks het feit dat we boven de 4.000 meter zaten.

Vandaag, de 19e, vertrokken we nu eens heel vroeg. Om 08.00 u zaten we in de auto, we wisten nu namelijk weer van te voren dat we in ieder geval 120 km slecht wegdek voor de boeg hadden. Bij het tanken in Litang kregen we nog bezoek van een verdwaalde yak die waarschijnlijk op de overvolle vuilnisbakken af kwam. Direct buiten Litang gaf Jiang het stuur aan Ruud die daarna aan een soort cross country