Kirgizstan

13 juni 2013 - Biskek, Kirgizië

Op 12 juni reden we eerst nog een paar uur door het zuiden van Kazachstan, over deels prima doorgaande wegen, voor we rond het middaguur aankwamen bij de grens.    Voor Kirgizstan hadden we (als enige land) geen visum nodig en dat was al een aanwijzing voor het liberale karakter van dit land. De grensovergang verliep soepel, alles bij elkaar minder dan anderhalf uur, waarvan het grootste deel dan ook nog te maken had met het vertrek uit Kazachstan. Naar Bisjkek was het daarna nog zo'n 80 km en dat leek niet zoveel. Maar ja, in die stad wonen ruim 1 miljoen mensen en die hebben allemaal aan auto, althans zo lijkt het. De verkeersdrukte was enorm en de laatste loodjes wogen zwaar. We bleken te verblijven in een ander guesthouse dan gepland, al de zoveelste keer deze reis, op een klein half uur lopen van het centrum. Gelukkig rekenen de taxi's hier geen Amsterdamse tarieven, voor ca € 2 ben je met 4 personen waar je wilt zijn. In het centrum loopt alles door elkaar heen, verschillende bevolkingsgroepen, kledingstijlen, auto's met het stuur links en rechts, je kunt overal bankbiljetten wisselen, ze hebben (voor het eerst deze vakantie) echte cq normale supermarkten ... Liberaal, zoals gezegd. Kortom, hoewel de stad weinig toeristische hoogtepunten heeft wel erg gezellig. Om het helemaal af te maken vonden we ook al een terras met prima bier en een uitstekend Italiaans restaurant. Wel een beetje prijzig misschien, maar ja, je kunt op elke straathoek wisselen hier ...

Vandaag vertrokken we voor een wandeling naar Ala Archa, een natuurpark in het Tienshan gebergte. Helaas regende het licht bij aankomst en zwaarder na een uur lopen. Het was ook koud en we kregen natte voeten bij het oversteken van een beekje dat er niet hoorde te zijn. Tsja, het had flink geregend vannacht en op de toppen van de bergen lag zelfs verse sneeuw. Desondanks was het een mooie wandeling en konden we per de humor wel van inzien, vooral nadat we terug in Bisjkek droge kleren aan hadden getrokken en in de zon op het terras zaten achter een koud biertje! We sloten de dag af in ons (inmiddels) favoriete restaurant en gingen weer met een taxi terug naar ons guesthouse. Om een indruk te geven van de buitenwijken waarin dat ligt: in 2 avonden reden 4 taxi chauffeurs fout, op zoek naar het adres ... Maar we hebben het gehaald en gaan morgen verder Kirgizstan in.

1. Ireen:
    15 juni 2013
    Ruud!! Van harte gefeliciteerd en dat jullie lekkere taartjes kunnen vinden daar ;-)) gr van I&B
  2. Jessica:
    15 juni 2013
    Ha Ruud. Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik merk dat jullie het nog steeds prima naar jullie zin hebben daar in Verwegistan. Dan zal het ook op je verjaardag vast een geslaagde dag worden. Geniet nog eens extra lekker van je biertje. Groetjes (ook natuurlijk aan Cynthia!) van Jessica B
  3. Ton en Belinda:
    15 juni 2013
    Hoi Ruud (en natuurlijk Cynthia), gefeliciteerd met je zoveelste verjaardag! We nemen straks een lekkere borrel en toosten op je verjaardag:)) Groetjes van Ton,Belinda,Stefan,Michael en Ricardo
  4. Winfred:
    15 juni 2013
    Hoi Ruud. Ik ben benieuwd of mijn e-card aankomt op je hotmail. Neem een lekker glaasje thee met yakboter of een andere plaatselijke delicatesse.
    Ik hoorde net sensationele verkiezingsuitslagen uit Iran; de minst conservatieve gaat winnen. Die vóór meer rechten van vrouwen en betere betrekkingen met het westen. Inshallah, ik bedoel als de ayatollah het wil.
  5. Daphne:
    16 juni 2013
    Hoi Ruud, van harte gefeliciteerd van ons allen.......we zitten bij ietje te eten. Ik hoop dat je een fijne verjaardag gehad hebt.