Kashan en Isfahan

22 mei 2013 - Isfahan, Iran

Op 21 mei bezochten we de weelderige koopmanshuizen uit de Qajar dynastie in Kashan. Ze zijn gebouwd rond het jaar 1900 en betaald uit de opbrengsten van de theehandel. Het zijn schitterende lusthoven, met vijvers, fonteinen en heel veel versieringen. We vonden het Boroujerdi huis en het Soltan Amir Amad badhuis duidelijk de mooiste. Op het dak van de huizen staan zogeheten Badgirs. Dat zijn de voorlopers van onze airco. Ze pikken elk zuchtje wind op en voeren dat door het hele huis. De bazaar was in Kashan geen wirwar van straatjes maar een km lange gang. Ergens halverwege hebben we gezellig thee gedronken onder een grote koepel bij een fontein en aan het eind van de bazaar hebben we vers brood gekocht voor een picknick lunch in de prachtig aangelegde Fin tuinen waar we met de taxi naartoe gingen. 's Middags hebben we op de hotelkamer twee reisverhalen geplaatst en daarna vonden we dat we onszelf wel mochten belonen met een lekker appelbiertje en een aardbeien milkshake.

De volgende dag trokken we door een woest maanlandschap langs een gedeeltelijk ondergrondse kerncentrale met luchtafweergeschut naar het dorpje Abyaneh. Tijdens ons bezoek aan dit dorpje kwamen we erachter dat een van de mensen van onze groep zijn koffer in het vorige hotel had laten staan en onze chauffeur had daarna wel wat telefoontjes nodig om te regelen dat de koffer toch in Isfahan zou komen. Na een stop in Natanz waar we een moskee bezochten reden we om een uur of drie Isfahan binnen. Natuurlijk gingen we meteen op verkenning. Ons hotel ligt maar vijf minuten lopen van het grote centrale plein, het Meidun-e-Eman. Dit voormalige Poloveld voor het Ali Qapo paleis omvat nu een grote vijver met fonteinen en heel veel gras. Het is 600 m lang en 150 m breed. Hierna gingen we uitrusten op het dakterras van ons hotel. Heel relaxed en een mooi uitzicht over de stad. Wel een beetje onhandig dat we beneden in de lobby drankjes moesten bestellen die uit de koelkast van het dakterras kwamen en we zelf weer naar boven moesten brengen.

1. Ireen:
    24 mei 2013
    Mooi jongens, geniet ervan!
  2. N.Lagerweij:
    24 mei 2013
    Mooie verhalen en schitterende foto's. Hoe is de temperatuur in het algemeen. Ik kom net van de huisarts en dat is misschien 300 meter lopen. Ik was net buiten en het begon vreselijk te hagelen. Dus na wat doorgelopen te zijn, bewn ik onder 'n luifel van een van de huizes staan schuilen. Ontvangen jullie dit? N&L
  3. Ruud & Cynthia:
    24 mei 2013
    Bij ons is het weer gelukkig stukken beter. Het zal zo'n 25 graden zijn. Voor Cynthia is dat dan echter wel weer wat te warm met al die lagen kleding!
  4. Winfred:
    24 mei 2013
    Mijn goede voornemen is dat ik op 1 juni de wintervoering uit mijn motorkleding haal, nachtvorst of geen nachtvorst :-(