Naar Hong Kong

8 augustus 2013 - Hong Kong Island, China

Zoals gebruikelijk waren zowel wij als de chauffeur weer vroeger dan afgesproken en daarom waren we zo vroeg op de luchthaven dat we nog niet eens konden inchecken voor onze vlucht naar de voormalige kroonkolonie. Dat vroeg inchecken nog geen garantie biedt voor een vlot vertrek ondervonden we bovendien een uur of twee later. Nadat we, met dank aan de Free Airport Wifi nog een reisverslag geplaatst hadden, gingen we boarden en dachten ook te kunnen vertrekken. Helaas, het vliegtuig mocht pas weg na toestemming van de verkeersveiligheid en die besloten dat moment met zo'n 45 minuten uit te stellen ... De vlucht verliep verder gelukkig prima en om een uur of 12 landden we in Hong Kong. Ook de immigratie hield ons maar kort op en de koffers hadden geen vertraging. Toch ging er wat mis. Onze pinpassen weigerden ... Zowel bij de Bank of China als bij de HSBC werden ze weer uitgespuugd met de mededeling dat we contact met onze bank op moesten nemen. In de binnenlanden van China kun je pinnen en in Hong Kong ben je blut ... Niet echt wat je verwacht. Gelukkig deden onze credit cards het wel zodat we ons met wat geld op zak Hong Kong in konden wagen. Eerst kochten we een Octopus Card voor het openbaar vervoer en daarmee namen we de Airport Express naar Hong Kong Station en vandaar de Island Line naar Wanchai. Via Lockhart Street (net de Wallen in Amsterdam met al die Nightclubs en Pubs) sjouwden we met onze koffers naar het hotel. De straten zijn hier druk en de loopbruggen er overheen hoog maar we haalden het. Ons hotel is niet helemaal wat we er op grond van de website van hadden verwacht maar het uitzicht over Victoria Harbour maakt veel goed. Bovendien is alles in Hong Kong duur, ook (mooiere of ruimere) hotelkamers. Na een korte rustpauze besloten we dan ook eerst maar eens een hapje te gaan eten. In Lockhart Street hadden we wat pubs gezien en na alle noodles en rijst hadden we wel weer eens behoefte aan fish & chips en chicken pie en dat kan hier gewoon. Nu konden we echt beginnen aan onze verkenning van Hong Kong Island!