Dali

27 juli 2013 - Dali, China

Het was uiteindelijk al na 18.00 u dat we in Dali aankwamen en het begon steeds harder te regenen. Ons drankje in de "buitenlandersstraat", waar veel kroegjes en restaurantjes zitten, liep daarom uit op een etentje. In de hoosbui die een uur of 2 duurde hadden wij namelijk geen zin om naar buiten te gaan. En wij waren niet de enigen die naar binnen wilden. Op een metertje achter Cynthia probeerde ook een rat het restaurantje binnen te klauteren! Het personeel had dat gelukkig ook gezien en deed vlug het raam voor zijn neus dicht.

De volgende morgen was het weer helemaal omgeslagen, het was niet alleen droog maar de zon scheen zelfs. We mochten gebruik maken van de wasmachine van het hotel en deden de was. Wel moesten we bij de supermarkt kleerhangers gaan kopen maar het bleef een stuk goedkoper dan de was wegbrengen.

's Middags gingen we heel toeristisch door de stad wandelen, en hier en daar wat drinken, en 's avonds liepen we toevallig Jiang tegen het lijf en gingen we gewoon op straat wat stokjes van de BBQ eten, voor de gezelligheid, gegeten hadden we al.

De 27ste brachten we, weer in stralend zonnig weer, eerst een bezoek aan Xizhou, een Bai dorp. Gezellig om over de lokale markt te wandelen en in het kader van de cultuur ook nog een bezoek gebracht aan een traditioneel Bai huis. Terug in Dali hadden we (alweer) een relaxte middag. Het enige werk was het inpakken van een doos van China Post want we hadden besloten onze koffers wat lichter te maken door alvast wat spullen, zoals boeken, papieren en bijvoorbeeld bergschoenen naar huis te verschepen. Voordat we 's avonds gingen "maaltijd BBQ-en", gepland dit keer, maakten we eerst nog een wandeling door Dali waarbij we toch weer nieuwe, leuke, straten ontdekten. Ook nieuw was de nu bijna volledig heldere lucht zodat we zelfs de toppen van de bergen achter Dali konden zien. Alle voorgaande keren dat we hier waren hadden die altijd in de wolken gezeten!

1. N.Lagerweij:
    29 juli 2013
    3 mooie en interessante verhalem. Cynthia is met al die champies goed aan der trekken gfekomen.Konden jullie makkelijk een vrachtje nu al naar huis (?) zenden?Gaat dat lang duren? Wie vangt het op, of gaat dat zo lang duren?
    Jullie beginnen je al steeds beter thuis voelen in China. Minder compl;icaties. Gaan jullie daar wonen??? Gr Leny en Nic
  2. Jos en Hetty:
    29 juli 2013
    Fijn dat de zon toch weer schijnt bij jullie!
    Al die regen was misschien even lekker vergeleken bij de hitte die wij hebben gehad, maar het moet ook weer een keer ophouden.
    Gezellig al die verhalen! Wij leven mee, met al die ' cultuur' die jullie opdoen, ha ha! Speciaal de eetcultuur, klinkt allemaal heel lekker!
    Groetjes Jos en Hetty
  3. Winfred:
    30 juli 2013
    je bergschoenen al naar huis? is dat niet één halte te vroeg? Enfin, nog maar 18000km op je gewone schoenen! Waarchijnlijk niet in vier dagen en zonder gladiolen op het eind.
  4. Jan en Truus:
    30 juli 2013
    Hallo Cynthia en Ruud,
    fijn te lezen dat Dali ook met droog weer te bezichtigen is, dat was vorige reis wel anders. Het begint al weer op zijn eindje te lopen, we zijn benieuwd of jullie ook het gevoel hebben "dat het genoeg is geweest" of dat jullie het gevoel hebben "jammer dat het eind van deze reis in zicht komt". Enerverende verhalen, mooie foto's en talrijke ervaringen hebben jullie met ons willen delen. We zijn benieuwd naar jullie verhalen achteraf als je er met wat afstand op terugkijkt.
    Geniet van jullie laatste dagen in China, groetjes aan Jiang en we spreken elkaar binnenkort. Cynthia hopelijk was deze reis een goede opwarmer voor je aankomende wandeltocht in Nederland.

Groetjes, Jan en Truus
  5. Ruud & Cynthia:
    1 augustus 2013
    Onze zending gaat per zeevracht naar Nederland en dat schijnt zo'n 2 maanden te kunnen duren. Als het goed is zijn wij dus ruimschoots eerder thuis! En van die 18.000 km die we nog voor de boeg hebben is een groot deel per vliegtuig dus dan zijn bergschoenen niet echt meer van toegevoegde waarde ...