Door China per trein

25 juni 2013 - Turpan, China

Op 24 juni stapten we voor het eerst tijdens deze reis in de (nacht)trein voor een reis van ca. 1.500 km van Kashgar naar Turfan. Binnen enkele dagen zouden daarop nog de (nacht)treinen naar Dunhuang, ca. 1.000 km, en naar Xi'an, ca. 1.500 km volgen.

Treinreizen in China is heel apart. De stations zijn beter te vergelijken met vliegvelden, groot, meerdere verdiepingen (maar zonder lift, dus niet fijn met zware koffers en hoge temperaturen) en heel veel mensen die allemaal tegelijk met heel veel bagage door hetzelfde poortje willen. Tel daarbij op de vaak beperkte tijd die je hebt om in te stappen, de beperkte ruimte om je bagage op te bergen en de smalle gangen waar je met die bagage doorheen moet (en de op vorige stations ingestapte Chinezen die al in dat gangpad zitten) en je krijgt een aardig beeld.

Al die mensen moeten ook gebruik maken van de toiletten en slapen in de bedden, meestal 6 per coupe, dus een mierenhoop is er niets bij! Gelukkig bleek er heel wat verbeterd in de afgelopen jaren. Zo was het beddengoed nu niet eerst door de vorige passagiers gebruikt en werd er doorlopend schoongemaakt, in het gangpad en ook (heel belangrijk!) in de toiletten. In onze eerste nachttrein hadden we bovendien het geluk dat het een redelijk nieuwe dubbeldeks trein was. Daarom hadden weer coupe maar 4 bedden in plaats van 6.

Ondanks de grote afstanden rijden de treinen in China heel netjes op tijd. Afwijkingen van minder dan 5 minuten op een afstand van 1.500 km vinden wij tenminste heel netjes, de NS zou er een hele kluif aanhebben. Ondanks al deze positieve punten zouden wij overigens liever het vliegtuig nemen, een nachttrein zal niet gauw ons favoriete vervoermiddel worden.

De trein bracht ons echter wel, om te beginnen, naar Turfan. Hoewel midden op het Aziatische continent, ligt die stad onder zeeniveau en aan de rand van de Takla Makan woestijn en staat (daarom) bekend als een oven.nniet geheel ten onrechte want toen wij er waren was het 46 graden en dat was "eigenlijk te koud voor de tijd van het jaar" ... Nou, wij vonden het warm genoeg! Ondanks die temperaturen brachten we lopend een bezoek aan de Emin minaret en bezochten het Turfan museum. Dat museum was mooi en interessant en heus niet alleen vanwege de airco. In het museum wordt de gelijkheid van de volkeren in de streek benadrukt. Kennelijk is die boodschap bij de Oeigoeren nog niet helemaal overgekomen want tijdens ons bezoek aan Turfan was er weer een aanslag van Oeigoeren op en een Chinese politiepost met in totaal 27 doden als gevolg.

1. Winfred:
    30 juni 2013
    Dat is nog stipter dan de Fyra !
    Vandaag wordt in Death Valley een temp verwacht van zo'n 57 graden...
    Jullie hebben weer een aardbevingkje op de route gemist. Tadjikistan, bij Karakul op het drielandenpunt met Kirgizië en China, een 5je.