Snel weg naar Shaxi

24 juli 2013 - Lijiang, China

Tussen Lijiang en Dali wordt momenteel een nieuwe snelweg aangelegd. Die is vanzelfsprekend nog niet open maar er ligt al best veel asfalt. Toen we een paar dagen geleden op een berg stonden te wachten voor de wegwerkzaamheden had Jiang gehoord dat je, na een "praatje" met een van de wegwerkers soms toch al wel de snelweg op kon. Natuurlijk gingen we dat uitproberen en na een goed gesprek ging de slagboom inderdaad omhoog. Best een aparte ervaring, als enige personenauto rijden over een snelweg waaraan nog druk gewerkt wordt. Zeker in de tunnels is het oppassen geblazen en af en toe moet je flink slalommen om een stuk verder te komen. Hoe dan ook, het scheelde ons minstens een uur reistijd naar Shaxi, en was een hele leuke en spannende ervaring.

Shaxi is een leuk en heel klein oud dorpje. Het oude gedeelte is eigenlijk niet veel meer dan een dorpsplein met een paar straten die daarop uitkwamen. Ook weinig toeristen en souvenirs winkeltjes, en dat is ook wel eens prettig. Bovendien scheen de zon, was er een Old Tree Café met bankjes buiten en een menukaart in het Engels! We hebben ons daar dan ook een middag en een avond prima vermaakt met niet veel meer dan een boek en af en toe een drankje. 's Avonds hoefden we niet verder dan hetzelfde café voor het avondeten en ons hotel, een "lodge" met veel gezellig houtwerk, was 50 meter verderop, aan de overkant van het dorpsplein. Prima geregeld dus!