Aan het meer van Van

13 mei 2013 - Van, Turkije

De reisdag van gisteren viel gelukkig ontzettend mee. Eerst reden we een tijd door golvende graslanden. Vervolgens, na het verlaten van de hoogvlakten, trokken we door wat ruwere bergen. In het stadje waar we stopten voor de lunch was net een verkiezingsbijeenkomst. De luidsprekers maakten het mogelijk om de toespraak te volgen ook al waren we in een andere straat. Jammer dat we het niet verstonden want er werd veel gejuicht en boe geroepen. Intussen trokken wij met een man of tien een klein lunchzaakje binnen en daar was het al zo druk. Terwijl wij werden aangestaard en zelfs benaderd voor een praatje door de lokale bevolking werden er aan de lopende band en in vliegende vaart broodjes klaargemaakt. Het was erg gezellig en het smaakte goed. Dat wij vroeger in Van aankwamen dan gepland kwam omdat het regende onderweg en er dus diverse fotostops niet doorgingen. Die extra tijd hebben we maar benut om het nieuwe centrum van Van te verkennen. Daarbij kwamen we alweer in een Koerdische manifestatie terecht. Best gemoedelijk maar de politie stond paraat. Voor het avondeten gingen wij naar een, dachten wij, rustig Turks restaurant in de straat achter ons hotel. Toen we daar aankwamen zaten er echter al heel veel Turken en even later kwam ook ons hele reisgezelschap binnen. Het werd een dolle boel want op 3 tv's konden wij volgen hoe Fenerbahçe van Galatasaray won. En het bleef nog lang onrustig in de stad.

Vanmorgen uitgeslapen tot 07.15 uur (wat een vakantie hè)! Na het ontbijt inkopen gedaan voor de picknick die wij gingen houden op Akdamar. Wij gingen met de boot naar dit eilandje in het meer van Van. Op het eiland staat een mooie oude Armeense kerk met goed bewaard gebleven reliëfs. Ook kon je naar de top van de berg op het eiland klimmen voor een goed uitzicht over het meer en de omringende besneeuwde bergen. Gelukkig scheen de zon en konden wij prima picknicken. Op de terugweg begon het te regenen en was onze fotostop bij de burcht dus erg kort. Overal in Van kun je trouwens nog de gevolgen zien van de grote aardbeving een paar jaar terug. De meeste container kampen zijn echter inmiddels weer verdwenen en de mensen hebben weer gewone huizen.

Morgen onze laatste overnachting in Turkije in de grensplaats Dogubeyazit. Woensdag gaan we naar Iran!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ans en wilfried:
    13 mei 2013
    krijg ineens toch trek in een broodje shoarma zeg!!
    volgens mij komen jullie op culinair gebied niks te kort, maar jullie hebben wel een druk programma als ik dat allemaal zo lees. Maar wel errug interessant allemaal, en mooie plaatjes.
    wachten op jllie volgende reisverslag , goeie reis verder.
    groet Ans en Wilfried
  2. Daphne:
    14 mei 2013
    Hhmm ziet er inderdaad lekker uit dat broodje.......fijne reis verder......ik blijf jullie volgen
  3. Winfred:
    15 mei 2013
    De foto met de broodjes had ook een scene kunnen zijn van Koninginnedag in A'dam, alleen in Nederland gebruiken ze geen plastic handschoentjes...
    Intussen stroomt hier de stad vol met fans voor de europa league finale. Het is zelfs voor de engelsen nog te vroeg om al dronken te zijn, maar dat gaat nog wel lukken voor de wedstrijd.
  4. Jan:
    15 mei 2013
    Dus dan krijgen we eindelijk een gesluierde Cynthia te zien, Ruud zien we continue achter al die lekkere gerechten zitten. Het ziet er tot nu toe allemaal mooi en spannend uit een beetje jaloers zijn we wel maar het is jullie gegund, geniet ervan.
    Truus en Jan
  5. Jan en Truus:
    16 mei 2013
    Hallo Cynthia en Ruud,
    met genoegen volgen we jullie verhalen en foto's en reizen op deze wijze met jullie mee. Als het goed is zijn jullie inmiddels in Iran aangekomen en reist Cynthia verpakt in haar chador of boerka en Ruud eveneens in gepaste kledij. Geniet van jullie reis en hopelijk hebben jullie nog geen heimwee naar ons regenachtige en koele Nederland. Afgelopen week hebben we in Duitsland doorgebracht in de Harz en daar werden we nog verrast door sneeuwval (13mei). Dus Nederland valt eigenlijk nog wel mee. Wij wachten op jullie vervolg verhaal en foto's. Lieve groet van ons beiden, Jan en Truus
  6. Winfred:
    13 juni 2013